آموزشی, سلامت

خواص چای ترش

استفاده از گیاهان دارویی به عنوان مواد ضد میکروبی طبیعی مورد توجه محققین قرار گرفته است. از میان آنها میتوان به چای ترش (Hibiscus Sabdariffa) که یک گونه ی گیاهی و ازخانوادهی پنیرک(Malvaceae) است، اشاره کرد. این گیاه در کشورهای مختلف به نامهای محلی مختلفی شهرت دارد، و در ایران اغلب به عنوان چای ترش معروف است.

شکل ظاهری چای ترش

چای ترش گیاهی ست یکساله با رنگ سبز تیره متمایل به قرمز. ساقهی آن باریک و استوانه ای شکل و در قسمتهای انتهایی ساقه شاخه هایی با حالت فاصله دار از محور اصلی در گیاه دیده میشود. برگهای متناوب دارد و گلهای زیبا و قرمز رنگ اش از آبان تا دی ماه شکوفه می زنند و زیبایی خاصی به این گیاه میبخشند.

ترکیبات چای ترش

چای ترش با طبع سرد و تر در مناطق نیمه گرمسیری از جمله سیستان و بلوچستان رشد میکند و کلیه قسمت های این گیاه به خصوص کاسبرگها، ریشه و برگها اثر دارویی دارند.
گلبرگهایش حاوی ترکیباتی چون اسیدآسکوربیک، آنتوسیانین، اسید سیتریک، پلی ساکارید و … میباشد. همچنین این گیاه منبع غنی ای از آهن و منگنز بشمار میرود.

خواص چای ترش

چای ترش دارای خواص ارزشمندی از جمله، خنک کننده و آرام بخش، ملین و مسهل، ضد سرفه، ضد تب ، ضد سرطان، محرک جنسی، اشتهاآور، رقیق کننده خون و… می باشد. چای ترش به عنوان آنتی باکتریال در درمان بیماریهایی مثل فشار خون بالا، برونشیت، التهابات کبدی مورد استفاده قرار میگیرد.
روغن قهوه ای حاصل از دانه های آن در التیام زخم ها و بیماریها موثر است. در طب سنتی از دانه های این گیاه برای درمان سستی، گیجی و سوء هاضمه استفاده میشود.
متخصصین گیاهان دارویی برگهای گیاه را در درمان سرماخوردگی و سرفه موثر می دانند و از ریشه تلخ آن به عنوان پیشگیری کننده از حملات قلبی و بیماریهای عصبی یاد میکنند.

عوارض چای ترش

مصرف چای ترش می تواند سطوح استروژن را کاهش دهد. اگر در حال استفاده از ( درمان جایگزینی هورمون ) هستید ، یا تحت کنترل بارداری به هر شکلی هستید، باید چای ترش را کنار بگذارید.

مصرف چای ترش در بارداری

چای ترش سطح استروژن را کاهش می دهد. همچنین به این معنی است که مصرف چای می تواند اثر مستقیمی روی توانایی تولید مثل داشته باشد. کیفیت پایین استروژن، اگر در حال برنامه ریزی بارداری هستید، ممکن است منجر به مشکلاتی شود. تحقیقات زیادی در مورد چگونگی تاثیر چای بر جنین وجود ندارد. با این حال، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که وقتی باردار هستید و یا می خواهید باردار شوید ، از خوردن این چای اجتناب کنید.

نقش چای ترش در کاهش فشار خون

یکی از مهم ترین مزایای چای ترش کاهش فشار خون است، و به کاهش خطر فشار خون کمک می کند، کاهش فشار خون و خواص ادرار آور آن ممکن است منجر به گسترش رگ های خونی شود. بنابراین، اگر مبتلا به فشار خون پایین هستید و داروهای کاهش فشار را مصرف می کنید باید چای را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

اثرات توهمی چای ترش

چای ترش می تواند اثرات توهم زا داشته باشد و بسیاری از مردم پس از خوردن آن احساس سبکی و حتی مستی می کنند. به یاد داشته باشید هنگام رانندگی یا استفاده از ماشین آلات در هنگام صرف چای بیشتر مراقب باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =