آموزشی

دستور پخت لواشک خانگی

لواشک خوراکی کاملا طبیعی و دست ساز است که اتفاقا خانگی اش طرفداران بیشتری دارد. خیلی ها این روزها در خانه مشغول درست کردن همین خوردنی ترش و خوشمزه اند

می شود لواشک را در طعم های مختلف برای ذائقه های مختلف تهیه کرد. گاهی اوقات تهیه این خوراکی بستگی به این دارد که چه میوه ای در یخچال مانده باشد و دیگر کسی رغبتی به خوردنش نداشته باشد. خوبی لواشک همین است! همین که می شود هر میوه از شکل افتاده و مانده در یخچال را تبدیل به لواشک کرد، خودش حسن بزرگی است. اصلا لواشک، خوراکی مهربانی است

شاید خیلی از شما تصور کنید تهیه لواشک کار بسیار سختی است. ولی اصلا اینطور نیست. شما میتوانید در هر فضایی حتی آپارتمان، با هر میوه نرمی مثل آلو، سیب نرم و … برای تهیه لواشک استفاده کنید. حتی برخی از ما میوه های لک شده یا لکی شده را اصلا نمیخوریم. ولی میتوانیم بخش لکی شده ان را بگیریم و با آنها مربا، لواشک، ترشی، برگه یا چیزهای دیگر تهیه کنیم.

مواد لازم برای طرز تهیه لواشک خانگی

  • میوه های هسته گیری و پوست گیری شده به میزان مورد نظر
  • سیب برای لواشک شیرین، آلوچه و زرد آلو برای لواشک ملس و آلبالو و انار برای لواشک ترش
  • نمک
  • رب انار(دلخواه)
  • روغن مایع کمی
  • یک سینی به سایز دلخواه

پختن کامل میوه ها

در مرحله اول از طرز تهیه لواشک خانگی آمده است که باید ابتدا میوه های مورد نظر را شسته، پوست گرفته و هسته ها و قسمت خرابش را بگیرید. در مرحله بعدی میوه ها را در قابلمه باید بریزیم. آب را تا روی میوه ها اضافه می کنیم و صبر میکنیم به آرامی بپزند. 

وقتیکه میوه هایتان در قابلمه حسابی پخته و یکدست شدند و البته آب میوه ها هم خوب غلیظ شد (نباید آب رقیق باشد) زیر گاز یا حرارت را خاموش کنید و صبر کنید تا میوه های پخته شده تان کمی خنک شود.

جداسازی و یک دست کردن میوه های پخته شده

خب در این مرحله باید به کمک یک سبد دانه ریز و یک قابلمه بزرگ میوه ها را جدا سازی و یکدست بکنیم. میوه های پخته شده را داخل سبدی ریخته و کم کم  به کمک کفگیر شروع به له کردن مواد در سبد کنید. این کار را باید بصورتی انجام دهیم تا هسته های مانده و پوست میوه ها همه در سبد مانده و مایه غلیظ ان به داخل قابلمه برود. 

پهن کردن لواشک

 در این مرحله مایع لواشک را حسابی هم میزنیم تا یکدست و صاف شود. سپس آن را  داخل سینی یا سفره ای که با روغن چرب شده (به اندازه ای که لواشک بعد از خشک شدن به براحتی جدا شود) می ریزیم. توجه کنید که ضخامت آن باید کمتر از هشت میلیمتر باشد و زیادی کلفت نشود. نسبت به غلظت ضخامت لواشک را در نظر میگیریم. اگر لواشک بیش از حد ضخیم باشد یا یکدست نشده باشد، کپک می زند. حال سینی ها را در جایی که آفتاب بخورد و رطوبت نباشد قرار دهید.

بعد از دو سه روز لواشک شما آمده است. برخی آن را در گوشه بخاری یا کنار خانه می گذارند. برخی یه پلاستیک روی آن انداخته و در پشت بام میگذارند. هر جایی میتواند باشد. فقط مراقب باشید گرد و خاک داخلش نرود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 2 =